Biffregeln - Bisats inte före första verbet

Det har blivit lite av en vana nu när man kommer hem från jobbet att man sätter sig framför datorn, känner mig inte alls så pass trött att jag vill gå o lägga mig på en gång när jag kommer hem, konstigt - nog för att jag inte druckit kaffe sedan 3 inatt så känns det inte alls nödvändigt att krypa ner i sängen. Inte behöver jag fixa frukost idag heller här hemma då jag käkade på jobbet runt 6. Kokade ihop lite gröt till mig och mina arbetskollegor och tog även ett par wasasports på det...Sedan var det dags att bege sig hemåt och nu sitter jag här. Är ensam hemma så tog faktikst Saaben igårkväll till jobbet... schhh säg inget till farsan;=)





Xvak var det på en patient inatt oxå, rätt skönt faktikst, sitter en timme åt gången och går runt på 3 så det är rätt skön avkoppling o sitta o läsa en stund där inne. När jag satt där och läste så kastades tankarna tillbaka till svenslektionerna på högstadiet. Satt och kikade igenom om Författaren Stieg Larsson hade formulerat sina stycken rätt och ¨på några ställen var det faktikst inte korrekt. Min mentor och Svensklärare under högstadiet lärde oss en sjukt massa under 3 år och en sak som jag faktiskt kommer ihåg  var just "Biffregeln" - Bisats inte före första verbet. De flesta kombinationera av huvudsats och bisats är bildar korrekta meningar och stycken, men en sak som jag klart och tydligt kommer ihåg det var att två bisatser efter varandra inte får förekomma, det var detta jag reagerade på. Pörskans Stieg Larsson, du skulle haft Mari i svenska du;=)
Denna bok är inte alls lika bra som Stickans andra bok, de tär betydligt segare till en början innan det äntligen börjar ta lite fart nu framåt sidorna 200.




" Det blir så att man glider ifrån varandra efte gymnasiet, men de man verkligen vill träffa och fortsätta känna då gör man det".... Detta sas många gånger under gymnasieveckan, och idag så tar vi fasta på det. Jag ska träffa min kära kompis KjelleBelle Fittikaiinen:=) Ska bli trevligt, vi får se vad vi hittar på. Är ju faktikst ledig ikväll efter en 6 natts intervall på udden. Skulle jobba ikväll oxå egentligen men någon kom på mig och sa att jag inte fick jobba så mkt, så de strök mig helt enkelt. Nog för att jag tycker om att jobba och jag trivs verkligen skitbra på udden så ska det bli skönt o vara ledig en dag nu.




Jag och Rasmus Nils har pratat om att dra iväg några dagar i augusti/september. Inte på någon direkt utlandsemester med sol o bad till Spanien eller liknande utan bara över en helg typ till tjeckien eller så och ta det lugnt och kanske dricka några goda, billiga tjeckiska öl. Det vore najs, typ "da gang" bara. Vi som brukar fara runt lite. Skulle vara grymt, vi får fixa´t.





Här synd bilder från våran lilla "golfresa" till falkenberg sommaren 08.    Haha på tal om 08;=)    
Internt!









Use somebody





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0