Phnom Penh, forsok o saga det nar du ar full!

Nu har jag lamnat Vietnam efter 2 stycken riktigt trevligt o bra veckor dar. Kambodja ar jag i nu, och huvudstaden som heter Phnom Penh, inte det lattaste att uttala, och sen garna med en engelskt uttal nar man pratar engelska Usch!
Anlande hit igar pa formiddagen och var trott och allmant upprord pa min busschauufor som inte hade ett enda vaglednade ord till mig nar vi skulle boarda. Ingen annan kunde heller hjalpa mig, sa fick ta den tid de tog men tillslut sa fick jag mitt visa och fick komma in i landet, schoont! Men det var anda nagon som inte var bra igar. Ingenting kandes bra igar faktikst, det var en san dag som forsta dagarna i Kina... Hatade att vara sjalv! Det ar ofta sa pa resdagarna nar man inte traffar nagon man kan prata med, och igar sa var verkligen en sadan dag, usch sager jag bara! Madde riktigt skit, saknade allt o alla dar hemma och da att man hela tiden vet att man kan ringa nagon o ta en fika eller sa, eller bara skratta lite. Men sen nagra timmar senare sa hade jag traffat ett par londonbrudar som jag satt och snackade med och allting kanns genast battre och man har trevligt och man slapper tankarna hemmave.

Idag sa har varit en bra dag, da jag har haft saker o gora. Var pa s21 som ar ett gammalt fangelse och dar folket torterades, och sedan begav jag mig till "the killing fields". Det var en ratt rorande dag, da detta falt ar ett musem med riktigt kroppar och massgravar. Man ser kranium med slaghal i som tillhort barn och liknande. Kan inte beskriva hela grejen med det, men det ar bara att ni googlar " killing fields", rorande som sagt!

Sen sa at det ju sa att Kambodja ar ett jatte fattigt land, JATTEFATTIGT!
Enligt mig sjalv sa ar jag en man med ganska stort o varmt hjarta och nar en kille pa kanske 4 ar och bara ett ben kommer och tigger om pengar...!?!?!?!?. Vad ska man gora? Manga bara sager at de o ga, men jag kan inte gora det. Det ar inte mkt pengar men de skiner upp nar man ger de ett par kronor...
Sen untan for killing fields sa var det 2 andra barn som ville ha pengar, just da hade jag inget pa mig men gav de iaf 1 liter vatten, ( det behovde de)... De skiner!

Nog for att det ar jobbigt och se allt detta, sa ar det aterigen intressant o se denna skillnad pa vastvarlden och Asien och nu framforallt Kambodja. Far se hur lange jag stannar har i Kambodja, ingen aning faktikst.

Lars Winnerback! Igar sa lyssnade jag pa lars winnerback for forsta gangen pa valdigt lang tid. Forsta gangen ljudet och youtube fungerat samtigt sedan jag lamnat sverige, och Lars var det forsta som jag slangde pa, tror aldrig latarna latit sa har bra! Harligt!

Nu ar det snart laggdags och imorrn ska jag mota upp min Hollandska kompis som oxa kommit till Phnom Penh. Forsok!;)

 Lart mig forsta Kambodjanska ordet idag forresten - Orkun= Tack!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0